مقالات

نقره سازی

نقره سازی هنری است که بر روی نقره ، مراحلی مثل قلم زنی، چکش کاری و … انجام می‌شود و با آن انواع زیور آلات و ظروف را میسازند. این هنر در استان هایی مانند قزوین و اصفهان به فراوانی انجام می‌شود.
بعد از طلا و طلا سازی یکی از فلزات با ارزش و پرکاربرد نقره است که با آن علاوه بر زیورآلات ظروف و اشیاء تزئینی می‌سازند.
نقره یک فلز ارزشمند مانند طلا و مس است که به شکل خالص در طبیعت یافت می شود و استخراج آن از سنگ معدن انجام می شود . معادن بسیاری در ایران هستند که سنگ نقره در آن ها یافت می شود .
یکی از این معادن معدن نخلک در میانه کویر لوت در شمال انارک است که در زمان ساسانیان برای ساخت ظروف سیمین از آن ها بهره برداری می شد . هنر نقره سازی در آن زمان بسیار رونق داشت .
در آن زمان نقره کاری به روش های مختلفی انجام می شد . از جمله ی این روش ها هنر فلزکاری ریختگی در اشیاء سیمین ، ساخت اشیاء نقره به وسیله چکش کاری ، ساخت ظروف آستردار بود .روش ساخت ظروف نفره به این گونه است که پس از عیار کردن نقره با مس نقره را ذوب می کنند و آن را داخل قالبی به نام ریچه می ریزند .
ریچه به صورت دو صفحه ی آهنی که یکی از آن ها دو زه در اطراف دارد است .
این دو صفحه در هم چفت می شوند و از شکاف بالای آن ها نقره ی ذوب شده را در آن می ریزند . سپس به شکل شمش در می آید .
این شمش ها را توسط دستگاه های نورد به ضخامت های مختلف تبدیل و آن ها را نازک می کنند .
آموزشگاه طلا سازی طلا فنون در دوره های آموزشی خود به آموزش گوهر شناسی ، گوهر تراشی ، طراحی دستی و کلاسیک طلا و جواهر می پردازد .
برای اطلاعات بیشتر در مورد طلای سفید ، ریخته گری طلاوجواهر ، عیار طلا ، گوهر شناسی ، گوهر تراشی ، قلم زنی طلا ، نقره سازی به قسمت مقالات مراجعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *