با توجه به محبوبیت این اشیا و ظروف نقره‌نشان، برخی از سودجویان دست به اقداماتی زده و محصولاتی آبکاری شده با نقره با اسم نقره به برخی از مشتریان ارائه می‌کنند. برخی نیز حتی فلزات دیگر به اسم نقره به مشتری می‌فروشند. اینجاست که مشتری باید هوشیار باشد و با اگاهی اقدام به خرید کالا کند.
نکات مهم برای خرید ظروف و اشیای نقره

1- بودجه خود را مشخص کنید:
همان‌طور که می‌دانید نقره فلزی گرانبهاست که حتی یک گرم اضافه وزن می‌تواند هزینه‌ای بیش از آنچه در نظر دارید، روی دستتان بگذارد. پس بهتر است قبل از خرید حتما حداقل بودجه خود را به فروشنده اعلام کنید تا کالایی مطابق بودجه شما به شما ارائه شود.

2- در مورد نوسانات نرخ نقره در روزهای آینده تحقیق کنید:
همان‌طور که می‌دانید نقزه فلزی گرانبهاست که قیمت آن مانند طلا ممکن است در روز بارها تغییر کند؛ به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه اقدام به خرید ظروف یا اشیاء نقره کنید، از نوسانات نرخ این فلز در روزهای آتی اطلاعاتی هر چند تخمینی کسب کنید.

3- ظرف نقره را سفارشی خریداری نکنید:
به‌دلیل نوسانات نرخ قیمت نقره بهتر است ظرف یا شیء نقره‌ای مورد نظر را در همان روز خرید از فروشنده دریافت کرده و از خرید سفارشی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است فروشنده روز بعد قیمت نقره را با نرخ روز سنجیده و شما متضرر شوید.

4- در صورت خرید سفارشی در مورد قیمت کالا با فروشنده به توافق برسید:
بسیاری از خریداران نقره به‌ویژه آنهایی که به ظروف کریستالی نقره‌کوب علاقه‌مند هستند، ترجیح می‌دهند ظروف کریستالی را خریداری کرده و با سلیقه خود سفارش تزیین آن با نقره را بدهند. در این صورت بهتر است درمورد قیمت نقره به کاررفته روی ظروف با فروشنده به توافق برسید. برخی از فروشندگان با مشتری توافق می‌کنند که کالا را با قیمت روزی که سفارش کالا داده می‌شود به وی تحویل دهند و این موضوع در فاکتور قید می‌شود؛ البته ممکن است در این صورت به‌دلیل کاهش نرخ نقره در روزهای آتی خریدار متضرر شود.

5- حتما از فروشنده فاکتور خرید و شناسنامه بخواهید:
برخی از افراد سودجو با سوءاستفاده از بی اطلاعی خریداران اقدام به عرضه ظرف یا شیء نقره‌ای با عیار کم کرده و در مقابل پول ظرفی با عیار بالا را از خریدار دریافت می‌کنند. بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق حداقل با یک فرد آشنا با نقره برای خرید اقدام کرده یا اینکه از فروشنده فاکتور فروش و شناسنامه ظرف یا شیء نقره را دریافت کنید. لازم است که از فروشند بخواهید وزن و عیار نقره را کاملا مشخص روی فاکتور بنویسد.

6- نقره اصل بخرید:
هنگام خرید نقره مواظب باشید ظروف مسی یا برنجی را با آبکاری نقره به شما به اسم ظرف نقره نفروشند.

7- در مورد نقره از فروشنده اطلاعات کامل بگیرید:
نقره‌های اصفهان به‌دلیل ریزه‌کاری‌های خاص طراحی و… قیمتی متفاوت با نقره‌های دیگر دارند. بهتر است قبل از هر چیزی در مورد نوع و محلی که ظرف یا شیء در آنجا ساخته شده است، از فروشنده اطلاعات کامل بگیرید.

8- مواظب سنگ‌های تزیینی روی ظروف نقره باشید:
اگر قرار است از میان نمونه‌هایی که با سنگ‌های قیمتی تزئین شده‌اند یک ظرف یا شیء خریداری کنید بهتر است در مورد سنگ‌های به‌کار رفته در ظرف کمی وسواس به خرج دهید. برخی از سنگ‌های بی‌کیفیت به جای فیروزه یا زمرد روی نقره استفاده می‌کنند که باید خریداران در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

9- از فروشنده بخواهید مزد ساخت را مشخص کند:
برخی از فروشندگان بابت ساخت ظرف یا شیء نقره‌کوب مزد زیادی از خریدار اخذ می‌کنند. بهتر است از فروشنده بخواهید در این مورد به شما اطلاعات دقیقی بدهد.

10- در مرود روش‌های نگهداری نقره از فروشنده سوال کنید:
حتما از فروشنده در مورد روش‌های نگهداری و تمیز کردن ظروف و اشیای نقره سوال کنید؛ زیرا استفاده از برخی از پاک‌کننده‌ها نقره را نابود می‌کند.